Program 2023-2027

Råde Arbeiderparti

Alle skal være sjef i eget liv

For Råde Arbeiderparti er det viktig at brukere av kommunens tjenester får leve sine liv på mest mulig egne premisser. Det er viktig at man finner en god balanse mellom forebygging og behandling. Brukerens behov må stå i sentrum i planlegging, organisering og oppbygging av det kommunale tjenestetilbudet.

Råde Arbeiderparti vil:

• jobbe for økt bemanning i pleie- og omsorgssektoren
  • følge opp prosessen med en utvidelse og oppgradering av helsehuset for sikre flere sykehjemsplasser
  • være pådriver for å ta i bruk ny teknologi og hjelpemidler for å bedre helse- og velferdstjenestene
  • motvirke digitalt utenforskap
  • legge til rette for at det bygges kommunale omsorgsboliger i Saltnes
  • øke fokuset på hverdagsrehabilitering og tidlig innsats
  • påvirke fylkeskommunen til å reetablere skoletannlege i Råde

Rause og inkluderende lokalsamfunn

Trygge, rause og inkluderende lokalsamfunn er nøkkelen for å trives der man bor. For Råde Arbeiderparti er det viktig med et levende lokalsamfunn med aktive innbyggere. Kommunen har et særskilt ansvar for å forebygge sosiale problemer og bedre levekårene for sine innbyggere. Dette skjer best i et samspill mellom frivilligheten og kommunale tjenester.

Råde Arbeiderparti vil:

• bedre levekår gjennom målrettet rådgivning og veiledning
  • følge opp kommunens vedtatte integreringsplan og bidra til at dette blir en levende plan
  • arbeide for å styrke kulturtilbudet i Råde med et åpent og moderne bibliotek samlokalisert med frivillighetssentral
  • etablere fritidstilbud for ungdommen i Saltnes.
  • styrke og videreutvikle Kulturuka og Parkfestivalen

Bygge sterke lag rundt det enkelte barn

Barn og unge er Rådes fremtid. Vi vil at alle skal ha trygge og gode oppvekstvilkår i vår kommune. Mangfold og omsorg, kombinert med lek og læring, vil lede til kunnskap og ferdigheter. Vi vil gi innbyggere i Råde gode opplevelser, mestring og like muligheter.

Råde Arbeiderparti vil:

• styrke skolen med flere voksne med relevant kompetanse
  • opprettholde og oppgradere våre kommunale barnehager i både Saltnes og Karlshus
  • videreføre søskenmoderasjon mellom barnehage og SFO
  • legge til rette for sportsutstyrs-bibliotek

Klimavennlig og fremtidsrettet lokalsamfunn

Naturen rundt oss, innsjø, skjærgård og jordbruksarealene er viktige for å gjøre Råde kommune til et godt sted å bo. Råde sin unike kvalitet må bevares for fremtiden gjennom klok arealforvaltning. Det er viktig å finne en god balanse mellom bruk og vern.

• bygge gang- og sykkelsti mellom Karlshus og Tomb
  • påvirke fylkeskommunen til å bedre busstilbudet til byene og etablere tilbud mellom tettstedene i kommunen
  • legge til rette for økt tilgang og bruk av friluftsområder
  • ivareta jordvern ved ulik utbygging slik at vi kan best mulig bevare Råde som en matprodusent
  • legge til rette for flere ladestasjoner for el-biler i kommunen
  • styrke lokaleberedskap i Råde.

Et seriøst og anstendig arbeidsliv

Det største sosiale skillet i dagens samfunn går mellom de som er i jobb og de som ikke er det. Det er grunnleggende for likhet og levestandard om man har evne til å delta i arbeidslivet. Vi er avhengige av skaperne av arbeidsplasser og derfor må vi prioritere tiltak som bidrar til trygge og lokale arbeidsplasser. Råde kommune er selv vår største arbeidsgiver, og har i så måte et særlig ansvar for å ivareta og tilrettelegge for et godt og inkluderende arbeidsliv.

Råde Arbeiderparti vil:

• ha et sterkt samarbeid mellom kommune og næringsliv for å sikre en best mulig felles utvikling og sikre gode vilkår for næringsdrivende i kommunen
  • ha flere faste ansatte i heltidsstillinger på bekostning av kommersielle vikarbyrå
  • ha en handlingsplan mot sosial dumping
  • at Råde kommune stiller krav til leverandører av varer og tjenester for å sikre et anstendig arbeidsliv og hindre sosial dumping.
  • videreføre og satse på lærlinger i kommunale arbeidsplasser samt stille krav om lærlinger i større anbud
  • at Råde kommune lager en plan for at flere voksne i kommunen tar fagbrev, og at kommunen tilrettelegger for at særlig flere assistenter kan ta relevante fagbrev i kombinasjon med jobb

Er du enig med Råde Arbeiderparti om Program 2023-2027?

Takk for din tilbakemelding!

Vil du vite hva mer vi kanskje er enig om?

Takk for din interesse!

Du vil nå motta nyhetsbrev fra oss :)

Takk for tilbakemeldingen. Vi kan ikke være enige om alt!

Kanskje er det andre saker du er enig med oss i?

Se andre politiske saker